Jag ger pengar till tiggare

Jag har tidigare inte gett en enda slant till tiggare. Av vilken anledning vet jag inte, kanske att det finns något osagt om att man inte ska göra det. Hälsade gjorde jag inte heller. Nu har jag verkligen fått en annan syn på det! Jag har läst artiklar, lyssnat på poddar och sett med egna ögon; det är inte längre en "kontrollerad maffia som ligger bakom" som det ryktades om för några år sen. 
 
Jag ser med egna ögon hur par med barn går in på ica, handlar färdiggrillad kyckling och en stor cola/fanta och skrapar i deras fickor för att ha råd. En dag var det en kvinna som skulle handla tomater och förstår noll svenska, tyvärr har hon inte tillräkligt med pengar; det saknas en femma. Hennes man står nedanför kassan och vad jag tror, förstår liiiite svenska. Kassörskan gör bara sitt jobb och tar ut en tomat ur påsen så paret ska ha råd. Jag själv står en bra bit därifrån. Jag hade bara önskat att personen som stod bakom den där kvinnant i kön kunde ha gett en femma, eller att kassörskan skulle "gett" tomaten i efterhand till paret. För vad händer med en tomat som varit en påse, tagits ut av kassörskan? Inte läggs väl den tillbaka bland alla andra tomater..?
 
Mellan mitt hem och ica är det en skola som jag genar igenom, där finns även en parkering och är man där efter kl 18 är det massor med människor bland stora IKEA påsar och mat som äts upp på parkbänkarna. Det har tagit mig ett halvår för att inse; de bor där! De hänger tvätten på fotbollsplanen, äter på parkbänkar och sover i bilarna de har...
 
Jag ger faktiskt pengar till tiggare, om jag har. Det är det minsta jag kan göra för tillfället, sedan att jag vill växa till mig som en färdigsocionom och göra skillnad, får bli en annan period i mitt liv. Men som student, så gör 4kr mig varken mer eller mindre.
 
I Lördags var en journalist från DN där som berättade om hennes artikelserie om just tiggare i Sverige och Europa; LYSSNA HÄR
 
Jag har även i helgen lyssnat på Verkligehten i P3 där några killar gjorde olika sociala expriment som handlade om tiggeri och hemlöset, bl.a. hur samhället kan reagera om man kissar på en hemlös. Värt att lyssna på! HÄR
Therese:

Så bra! Jag ger också pengar till tiggare. Alltid. Varje mynt jag äger, ibland sedlar. När jag har såklart. Brukar lägga växelmynt jag får i jackfickorna så det alltid ska finnas där nära till hands.

Svar: Super bra!!! :D Jag har också börjat lägga mynten i fickorna! :D
Therese Fredriksson

Kommentera inlägget här: