v. 28 Prag

Äntligen har jag tagit mig i kragen under semestertiden att skriva om vår resa till Prag. Flyget avgick 7:00 från Arlanda på torsdagen. Tur är väl att solen skiner vid halv fem på morgonen att det är enkelt att gå upp. Det gick super att flyga bland molnen och efter två timmar var vi framme. Tog en Uber till hotellet, då var kl 10. Det riktiga incheckningstiden var kl 15 och vi räknade med att låsa in våra väskor och gå på upptäcksfärd i staden. Istället fick vi varsitt glas bubbel och det största rummet de hade.  Tack sa vi. Det humoristiska i det hela var väl att hotelrummet är större än det rum vi ska flytta till i Stockholm 2,5 veckor senare. 
Vi tog oss sedan ut i regnet och gick runt med våra paraplyer i staden. Åt på restaurangen Pivnice Stupartská och båda beställde in olika gulasher. Super goda båda två faktiskt. Med tanke på att det regnade så gjorde vi inte så mycket mer under dagen. Vi landade i hotellrummet en stund och sov efter vår tidiga morgon och tog oss sedan ut på kvällen för att återigen äta lite. Då hamnde vi på ett ställe som Josefine hade rekomenderat Stoleti. Det var verkligen så himla god mat. Jag åt fylld kyckling med potatispannkakor. Efterrätt vart en glass med kolasås. Vi fortsatte att gå runt i staden och på kvällen så vart det superfin himmel efter hela dagen som bestått av regn.
 
Fredagen bjöd på en guidad tur i Prag. Det kändes som något vi behövde göra istället för att upptäcka staden på helt egen hand. Det bjöds på mat och vin samt en båttur under turen. Var till en början uppe vid slottet där även kyrkan står (jag minns aldrig var ställen heter...), lunchrestaurangen var något medeltidsinspirerad och hade flera rävpälsar på väggarna.
 
På kvällen gick jag och Oscar på en restaurang som hade god mat, men det riktigt tråkiga var att det var en servitris som var lite "borta" och säkerligen stressad. Fanns ingen service så när vi hade ätit och betalat så gick vi därifrån och käkade efterrät på en annan restaurang. 
 
Lördag, då gick vi runt i staden igen och detta var den finaste dagen av dem alla. Det fanns verkligen saker att upptäcka i varenda gatuhörn. Det var väldigt ofta som man gick vilse kan jag ju medge, men det var nästan charmen i det hela. Att finna nya ställen hel tiden. Där vårt hotell låg fanns det en fantastisk trädgård  som vi gick till och på något sätt lyckades vi ta oss upp till slottet igen, fast på andra sidan än när vi gått upp med guiden. Vi käkade även "chimney cake" där jag tog en fylld med choklad och mjukglass och Oscar med endast socker och kanel. Det var mer eller mindre bulldel, format som en strut som de gjorde i iordning framför ögonen på en. Jag bara älskar att köpa mat i stånd där man ser att de gjort/gör det själva!! 
 
Vi käkade sedan lunch på någon pub. Vi tog sedan en trampbåt och trampade runt i vattnet mitt i stan. Det var kanske det roligaste på hela resan, att få umgås på en båt och välja själv vart vi skulle ta vägen. Samt det var så otroligt fint väder, vilket gjorde upplevelsen så mycket mera mysig. På kvällen åt vi kanske på den dyraste och finaste restaurangen på hela resan. I svenska kronor innebär det ca 500 kronor för oss båda med efterrätt och vin. Jag åt anka med dumplings. Vi hade en helt underbar servitör som istället för att låta mig beställa efterrätt fyllde ut orden i min mun "choclate foundant?". Kanske en väldigt vanlig efterrätt för unga kvinnor att beställa? Vad vet jag, och god var den!!! 
 
 
Söndag, dags för hemfärd. Vi fick lov att checka ut en timma senare då vi hade besällt taxi till kl 12. Så vi njöt på vårt rum istället innan det var dags för oss att åka hem. Flyget var något försenat men tog oss hem på bara 1,5 timma. 
 Bilder från systemkameran får komma upp en annan dag när jag kikat igenom dem om det är något värt att visa mer än mobilbilderna. 
 
Ska du resa till Prag kan jag rekomendera vårt hotel, "Hotel Three Storks". Ett femstjärnigt hotell som ligger otroligt vackert till. Vi hade utsikt över slottet och det är nära till allt "som man bör titta på när man är i Prag". Maten var något som vi var otroligt chokade över. Restaurangerna erbjöd så mycket bättre mat än i Sverige, och för det priset som allt gick på var det ännu underbarare att äta ute. Det är billigt och fina restauranger som i Sverige skulle ta 400kr för en rätt kostare iställer 150kronor! Åk hit och njut av matupplevelsen säger jag bara. Vi hade tänkt att vi skulle gå på en pubrunda som de har i Prag men det vart inte av för buljetterna var slut eller så var vi helt slut. Vi hade det mysigt iaf med vin varje dag ändå. 
Kommentera inlägget här: